Den här terminen ska ni göra en och samma uppgift, individuellt, och utforma den personligt, till någon. Välj en person och fyll de olika bitarna i väskan med betydelse för dig eller den person du ska göra den till. Vi ska jobba med både nya och gamla tyger, minst en av bitarna måste vara ett återvunnet tyg, eller klädesplagg.
Länk till arbetsbeskrivning för påse:
OM du hinner färdigt innan terminen är slut, vilket flera av er kommer att göra, får du välja eget arbete. Innan du bestämmer dig för vad du ska göra, måste du kolla hur mycket tid du har kvar, hur många lektioner har du att jobba på? Vad är rimligt att du hinner med?
Du måste också göra en skiss/planering där du visar för mig hur du har tänkt. Vad ska du göra? Hur ska du göra? Var hittar du beskrivning på hur man gör? OBS! Du MÅSTE ha en beskrivning till det du ska jobba med, oavsett om det är att sy eller göra något annat.
Beskrivningar kan man hitta på många olika platser:
I salen, pappersform
I böcker eller mönster
Slöjdlexikon
på Youtube
TikTok
1. Sy på maskin
Beskrivning till enkelt datafodral
Arbetsbeskrivning: Örngott utan vinge
Alla beskrivningar ovan finns i pappersform i salen, men du kan hitta hur mycket beskrivningar som helst på nätet och i böckerna i salen. Det svåra blir kanske att välja.
"Messenger-bag" av Karolina Graff, del 1
"Messenger-bag" av Karolina Graff, del 2
2. ”Prova på”/fördjupningsuppgift (inte symaskin)
Prova nåt du inte testat, eller fördjupa dina kunskaper i en teknik du redan provat.
- Virka
Virkad amigurumi, första formen
- Sticka
- Brodera
- Knyta
- Fläta eller annat
Jättebra beskrivning på Kumi Himo
Det här kan du fundera lite över innan du påbörjar eget valt arbetsområde:
Hur har du jobbat tidigare och med vad?
Finns det tekniker eller uppgifter du känner att du inte hunnit med tidigare år? Titta tillbaka på arbetsuppgifterna från 7an och 8an.
Finns det nåt du känner att du behöver träna på?
Var det nåt som var särskilt kul som du vill fördjupa dig i?
Titta på dina tidigare utvärderingar, välj utifrån tidigare arbeten eller prova nya grejer!
Tänk på arbetssättet, arbetsgången: PLANERA dina IDÈER, SKISSA, fundera över MATERIALVAL och TEKNIK. GENOMFÖR arbetet på ett bra sätt, och REFLEKTERA kring ditt arbete.
Tänk på att alla delar finns med i betygssättningen, diskutera hellre hur du ska nå dit du vill en gång för mycket än en gång för lite.