Sy fodral till hörlurarna:
Sy din egen kasse
- välja material och färger
- mäta och klippa
- nåla
- träna på symaskin
- följa en arbetsbeskrivning på slöjdlexikon
- göra egen personlig touch
Så här gör man:
Slöjdlexikon, instruktioner hur man gör en "Antiplasti"
Användarnamn och lösenord är samma för alla och finns i klassrummet.
Varför är det här viktigt?
Strömmar av plast (16,32)
Extramaterial:
Återvinningens resa, Laholms kommun, sopbilen (film, 2,02)
Plast i haven (1min)
SVT nyheter om plast (artikel)
Tvätta syntetkläder (artikel)
Svenska overshoot-day, Ekocentrum
Overshootday (bild)
Virkning Arbetsområde, Virkning för 6or
- arbeta med garn
- se skillnad på ull och bomull
- prova en av våra vanligaste handarbetstekniker
- motorikträning
- välja svårighetsgrad
-luftmaskor, fasta maskor, stolpar
-virka bara ett armband eller en större sak
-läsa ut ett mönster (riktig överkurs)
-hitta idéer (böcker, hemsidor och bloggar)
- Luftmaskor för vänsterhänta, video med Karin
- Fasta maskor, video med Karin
- Fasta maskor för vänsterhänta, video med Karin
- Magisk ring, video med Karin
- Magisk ring med Anna Åström, jättebra film
Mormorsruta med Therese Nilsson
Arbetsbeskrivning: virkat hjärta
Redovisningsfrågor, Virkning för 6or
Eget val
Om du skulle hinna får du jobba mer självständigt och välja arbete.
- mer sömnad
- stickning
- broderi
- tovning
- knyppling
Alltid efter ett arbete: Redovisa på Slöjdportfolio
Alla elever har en egen inloggning på slöjdportfolio, se länken ovan. Ni ska efter både pennfodralet och virkningen skriva en redovisning om ert arbete, även om ni väljer att inte göra något alster av virkningen, utan bara testar. Man väljer själv om det ska vara synligt eller dolt för alla. Väljer man att ha det dolt ser bara eleven och jag det.
Länk till slöjdportfolio: www.slojd.nu/slojda
Tillvikarien, om det inte funkar med virkningen.
Gör ett av dessa:
Vänskapsband (Använd namngarn från galgen som hänger på skåp 2, 3-6 olika färger)
Knutet armband (Använd garn från skåp 2, Sunny, det lite tjockare)